Til våre politikere
Gjør Norge villere!
Redd pollinatorne.

Insektene våre blir stadig færre, fordi naturen ikke får den plassen den trenger. Vi må få en solid redningspakke for naturen som også tar vare på insektene!

signaturer
Hjelp oss å nå

Takk! Svaret ditt har blitt sendt inn!
Oops! Något gick fel...

Om insektene forsvinner, står hele livsgrunnlaget vårt i fare.

Insektene våre står på døgnet rundt for oss og sørger bokstavelig talt for å holde liv i jorda. De pollinerer planter, gir oss mat på bordet og er selv mat for alt oppover i næringskjeden. Uten dem ville ikke vi vært her.

Her hjemme står hele 30 prosent av villbiene og 22 prosent av sommerfuglene i fare for å forsvinne for godt. Tolv av bieartene våre har ikke blitt sett de siste 50 årene og har derfor trolig dødd ut.

Det haster med å redde våre pollinatorer og gjøre Norge villere!

Nå må politikerne gjøre sitt!

Den største trusselen er at vi mennesker ødelegger insektenes leveområder. I dag bygges naturen vår ned bit for bit i et vanvittig tempo uten at noen har kontroll eller oversikt over omfanget. Det må vi forandre! Sammen klarte vi i fjor å gjøre landet vårt over 1,5 millioner kvadratmeter villere. Dette viser at det er et stort engasjement for insektene. Men vi trenger en større innsats fra de som beslutter alt av nedbygginger og utbygginger. Det er på tide å gi politikerne en tydelig beskjed: Nå er det deres tur til å bidra!

Naturplan

I år skal regjeringen legge frem en naturplan som vil stake ut kursen for norsk naturpolitikk frem til 2030. Denne må si at Norge skal sette naturen først i alt vi gjør og i alle avgjørelser som tas. Hvis dette skjer, vil det massive presset på naturen vår gå ned, og bestandene av dyr, planter og innsekter vil kunne bygge seg opp igjen til bærekraftige nivåer.

WWF krever at naturmeldingen inneholder følgende

• at Norge skal verne og bevare 30 prosent av all natur på hav, land og i ferskvann innen 2030
  • at Norge skal restaurere 30 prosent av ødelagt natur innen 2030
  • at det innføres et krav om naturavgift som gjør det vanskeligere og dyrere å bygge ned natur
  • at det gjennomføres en lovvask hvor alt av lover som påvirker nedbygging og bruk av natur gjennomgås og endres slik at naturen i slike saker settes først i alle i kommuner, fylkeskommuner og stat
  • at vi bygger fornybar energi på naturens premisser
  • at vi gjør noe med overforbruket som er hovedårsaken til mange av naturødeleggelsene, og at vi vedtar en målsetning om å redusere fotavtrykket vårt fra forbruk og produksjon
  • at vi hjelper andre land som ikke har råd til å levere på naturavtalen i sine hjemland

Underskriftene blir gitt til politikerne på Stortinget som skal behandle og avgjøre naturmeldingen som kommer i høst.

Sammen skal vi gjøre Norge villere.