Vi står midt i en naturkrise. Signer vårt brev til statsminister Jonas Gahr Støre.

Stopp ødeleggelsen av vår sårbare natur!

signaturer
Hjelp oss nå

Sender inn signaturen din ...
Noe gikk galt under innsending av signaturen din. Dette kan skje fordi systemet er overbelastet. Vennligst prøv igjen om noen minutter.
Main image

Nå trenger vi din stemme for å vise regjeringen hvor viktig det er å stoppe ødeleggelsen av naturen vår. Bit for bit bygges norsk natur ned. Tempoet er høyt og omfanget stort – uten at noen har kontroll eller oversikt.

Kartlegging av NRK: På én gjennomsnittlig dag ødelegger vi spesielt verdifull natur tilsvarende to fotballbaner

Fortsetter vi slik er vi i ferd med å rasere Norges fantastiske natur og vårt eget livsgrunnlag.

Underskriftene skal leveres til statsminister Jonas Gahr Støre for å få på plass forpliktende løsninger for vern av norsk natur.

Brevet vårt til statsminister Jonas Gahr Støre

Kjære statsminister:

Naturen er selve grunnlaget for alt liv på jorden, og akkurat nå står vi midt i en naturkrise. På bare 50 år har verdens dyrebestander blitt redusert med gjennomsnittlig 69 prosent, og sårbare naturområdet over hele verden står nå på randen av kollaps. Også her i Norge. Av alle truede arter her til lands, står 75 prosent i fare på grunn av utbygging i naturen.

I desember 2022 skrev 196 land under på en banebrytende avtale som skal ta oss ut av naturkrisa – naturavtalen. Dette representerte et avgjørende skritt fremover for å beskytte og gjenopprette økosystemene våre.

Naturavtalen har mål at vi skal få mer natur i 2030 enn i dag. For å nå disse målene må regjeringen handle raskt!

WWF krever at regjeringen:

• verner og bevarer 30 prosent av all natur på hav, land og i ferskvann.
  • restaurerer 30 prosent av ødelagt natur.
  • innfører en naturavgift; en avgift på nedbygging av natur som skal finansiere restaurering av natur andre steder.
  • innfører et lovkrav om at naturen må settes først i alle utbyggingssaker i kommuner, fylkeskommuner og stat.
  • eliminerer miljøskadelige subsidier – det vil si vi må slutte å finansiere prosjekter som ødelegger naturen.
  • stanser utryddelsen av arter, og sikre at bruk, høsting og handel med ville arter er bærekraftig, trygt og lovlig.
  • reduserer forurensing fra alle sektorer til nivåer som ikke er skadelige for naturen.